Saturday, July 19, 2008

Rintihan Melayu....

Petikan Utusan 20 July 2008

Beri peluang kepada bumiputera
KUALA LUMPUR 19 Julai - Syarikat milik kerajaan (GLC) dan syarikat swasta digesa memberi lebih banyak peluang perniagaan kepada bumiputera dalam usaha melonjakkan lagi pemilikan ekuiti golongan itu yang kini berada pada tahap 19.4 peratus. Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, GLC dan syarikat swasta perlu ada kesedaran untuk berbuat demikian kerana melalui langkah tersebut ia sedikit sebanyak mampu meningkatkan jumlah ekuiti golongan bumiputera yang kini masih lagi ketinggalan.
Katanya, apa yang penting ketika ini, GLC dan syarikat swasta perlu mengubah pemikiran mereka supaya terbit kesungguhan untuk membantu bumiputera dalam bidang perniagaan.
"Tanggungjawab untuk meningkatkan jumlah ekuiti bumiputera bukan terletak di bahu kerajaan semata-mata tetapi GLC dan syarikat swasta juga wajar memainkan peranan sama.
"Bagi saya, mereka harus memainkan peranan yang lebih aktif dan bersungguh-sungguh bagi membantu peniaga-peniaga kita," katanya.
Beliau bercakap kepada pemberita selepas menyempurnakan Majlis Penutup Konvensyen Ekonomi Bumiputera 2008 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.
Konvensyen dua hari itu dianjurkan oleh Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem) dan Pergerakan Pemuda UMNO. Turut hadir Pengerusi Gabem, Tan Sri Rahim Tamby Chik.
Najib berkata, selain penglibatan GLC dan syarikat swasta, pendekatan baru yang lain juga harus difikirkan bagi meningkatkan pegangan ekuiti bumiputera.

___________________________________________________________________________

Selepas hampir lebih 30 tahun, Dasar Ekonomi Baru diperkenalkan, nyata Melayu masih lagi tertinggal jauh dibelakang...Sukar rasanya memikirkan apakah caranya lagi untuk membantu Melayu teutama di dalam bidang ekonomi. Target 30 % pegangan ekuiti yang ini dicapai untuk menjadi pegangan Melayu masih belum digapai. DEB memang telah melahir ramai Bumiputra ynag berjaya. Namun masih ramai Melayu yang terus tertinggal di belakang. Apakah dasar 'affirmative action' yang menjadi dasar kepada DEB salah hingga gagal membantu Melayu? Atau kerajaan memberi satu tempoh yang singkat bagi perlaksanaan DEB, iaitu hanya 30 tahun sahaja untuk mengubah nasib Melayu sedangkan sudah beratus tahun lamanya Melayu dijajah dan terpinggir? Atau terlalu banyak 'lubang' yang wujud di dalam perlaksanaan DEB hingga berlaku pengaliran wang dan projek ke tempat tidak sepatutnya? Atau masalahnya bermula di minda orang Melayu sendiri iaitu minda yang bergantung kepada subsidi semata-mata hingga tidak mampu memajukan diri.



No comments: